الجزء

الجزء الخامس من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

وتتسارع الأحداث الشيقة بين أبطال الرواية أكثر وأكثر ونري التطور واضح في الحبكة التي تريد الكاتبة هاجر حسين أن تصل بنا إليها، أتمني للجميع متابعة ممتعة في قراءة الجزء والعيش مع كل أحداثه وأن نراه بعين الخيال الواسع لدينا، فمثل هكذا روايات جميلة تحتاج منا أن نجعل خيالنا يتقابل مع خيال الكاتبة لنصل سوياً إلي الروعة التي تحملها كلمات الجزء .

الجزء الخامس من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

في الصباح كانت امنيه وسحر قاعدين علي السفره بيفطرو
زين داخال الفيلا:-عايز كل حاجه تبقا كويسه

العمال:-تمام يا باشا

امنيه:-يا خالتي ازاي ادم اخويا في الرضاعه وكبير بسنتين

سحر:-علشان هو اكبر منك وكان عنده سنتين وكان لسه بيرضع وانتي اتولدتي وعمك احمد الله يرحمه اتوفه فادم قاعد فتره عندكم وامك كانت بترضعه

امنيه:-طيب ازاي معايا في المدرسه و الجامعه هااا

سحر:-ادم هو وصغير كان بيحبك اوي مكنش بيسيبك دقيقه كان المفروض راح قابلك بس هو استناكي ورحتو مع بعض

امنيه:-اهااا اخيرا فهمت…………هو ايه الصوت اللي برا ده

سحر:-اكيد بيحضرو لكتب الكتاب علشان زين قال هيبقا هنا

امنيه:-افففف والله كده حرام يرضيكي يا خالتي اتجوز واحد رخم زي زين ده مش بيطيقني لو ادم انا موافقه بس للاسف اخويا

سحر:-عيب يا امنيه كده زين كويس وهتحبيها بس حاولي تبقي معاها كويسه

امنيه:-والله دااه بارد ورخم و..احم انا هطلع اشوف حاجه وهنزال

زين:-لا كاملي بس بارد و رخم وايه تاني

امنيه:-انا مش عليك انا علي دكتور في الجامعة

زين:-اااه ما هو واضح…طيب في واحده هتيجي علشان تجهزك

امنيه:-انا مش صغيره ،وبعدين انا مش موافقه

زين:-قولتلك غصب

سحر:-سيبك من دااه كله كانت فين انت مجيتش من امبارح صح

زين:-احم اااه كانت في الشركه

سحر:-اااه الشركه ماشي يا زين

امنيه:-انا هروح الجامعه باي

زين:-جامعه ايه النهارده كتب كتابك والحنه بتعتك

امنيه:-انا مالي سلام

سحر:-متتاخريش يا امنيه

امنيه:-حاااضر

زين مساك امنيه:-اي دااه وانا افتكرك هتقولي لا متروحيش

سحر:-لا براحتها………انا هروح اشوف المطبخ علشان يجهزو كل حاجه

امنيه:-سيبني علشان امشي

زين:-لا مش هتروحي و يلا جهزي نفسك

امنيه:-انت بارد ليه بقولك انا مش موافقه خلاص

زين:-متنسيش انك مراتي ولو مش عايزه قدام اناس انا موافق

امنيه:-لا كده ولا كده وسيبني وابعد عني

زين ببرود:-طيب تمام انا عمالت اللي عليا وانتي اللي مش عايزه ترايحي باباكي

امنيه بحزن:-الله يرحمه موافقه يا زين بس بلاش تغصب عليا في حاجه تاني

زين:-حاضر بس كده، يلا اطلعي اجهزي فستنك فوق

امنيه:-طيب ، وطلعت وهي بتبرطم

•••••••
وبعد مرور ساعات
كتب الكتاب كان في الجنينه كانت مزينه وشكلها جميل
وكان الكل وصل مراد و مريم وصلو
وكانه جميلات جدااا وبدا في كتب الكتب

” بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”
الكل بداء المباركه

مراد:-مبروك يارومه

مريم:-الله يبارك فيك

مراد:-انا مش مصدق والله انك خلاص بقيتي مراتي لا انا بحلم

حنان:-لا يابني مش بتحلم ربنا يسعدكم يارب

مراد:-ياارب
……
زين:-كانت عارف ان الفستان هيبقا حلو عليكي

امنيه:-طيب يا سيدي شكرا وخاليك في حالك

زين:-طيب شايفه مريم حلو ازاي في الحجاب

امنيه:-يعني انا وحشه

زين:-لا مش وحشه بس لو بحجاب هتكوني احلي

امنيه:-طيب مالكش دعوه انا حبه نفسي كده وبعدين متتداخالش هي كله سنه وكل واحد هيبقا في حاله

زين:-والله طيب ماشي… تعارفي انا ممكن اعمال حاجه دلوقت اخليكي تندامي انك كلامتيني

امنيه:-طيب احترام نفسك ………وسابتو وجريت

ساره:-مبروك يا امنيه

امنيه:-بس يابت متكلامنيش

ساره:-ليه

امنيه:-علشان مش بتكلاميني وامبارح كانتي قولتيلي لما مامتك اتخانقت معاكي

ساره:-معلش يا امنيه ما ادم وقف معايا

امنيه:-بس برضو انا الاول ولا علشان هو حبيب القلب

ساره:-ههه لا والله هو كلامني واصر انو يعارف

امنيه:-طيب يا ستي حصل خير المهم اي حاجه تحصل تكلاميني وروحي الفيلا اقعدي فيها

ساره:-لا انا لما بابا ينزال من السفر هروح عندو

امنيه:-طيب يا سوسو اللي يرايحك

ادم جاء عليهم:-يلا يا ساره تعالي اوصالك

ساره:-ماشي

امنيه بصت علي ادم:-احم طيب خاليا بالك علي نفسك يا ساره

ادم:-مالك يا عروسه

امنيه:-امشي يلا وخاليا بالك من البنت

ادم:-طيب والله عروسه قمر ما تجيبي بوسه

امنيه:-امشي يا بارد علشان انا عارفه انك عايز زين يقلب عليا

ادم:-وكمان بتفهم لا كده كتير

ساره:-نو كرامه

امنيه:-ههههه اه والله

ادم:-طيب يلا يا استاذه قدامي ………ومشيو وامنيه راحت لمريم

امنيه:-لا مش بحبو مستحيل افاكر فيها اصلا

مراد:-هههه لا هي واقعت في مش حبتني بس

مريم:-مين دي انا

مراد:-اااه

مريم:-طيب وايه اللي فيها مش انت جوزي برضو

امنيه:-ياللهههوي مين دي …ربنا يسعدكم ياارب

زين:-امنيه تعالي عايزك

امنيه:-عن اذنكم

مراد و مريم:-اتفضلي

حنان:-يلا نمشي بقا

مراد:-يلاا
……

كاميليا:-ازايك يا ماما عامله ايه

سحر:-الحمدلله يا بنتي انتي عامله ايه

كاميليا:-الحمدلله…وااه الف مبروك

سحر:-الله يبارك فيكي

كاميليا:-هو ايه اللي ناقص فيا يا ماما علشان يسبني ويتجواز

سحر:-ما هو هيبقا معاكي يا بنتي مش هيسيبك

كاميليا بحزن:-يا ماما انا عارفه انه بيحب امنيه واهو بقيت مراته وانا خلاص ولا حاجه …هه وانا من امتي اصلا حاجه بنسبه لزين

سحر طبطبت عليها:-انا عارفه انك بتحبيه ،حاولي تكسبيها وبعدين ده الشرع محلل أربعه

كاميليا:-ااه صح بس زين مش بيعااملني كويس، وغير ان حضرتك مش متقبلاني

سحر:-مش كدا يا كاميليا بس انا مضايقه انك بعاتي ابوكي علشان الحب و بتوصالي لزين كل تحركات ابوكي

كاميليا:-بابا شغاله مش كويس هو بيشتغال في الشركه علشان محدش يعارف انه بيشتغل في السلاح والمخدرات

سحر:-زين يعارف كدا

كاميليا:-اااه وعلشان كدا وافقت علي زين لما اتقداملي علشان اخلص من الضرب ولاهانه منها، وبنسبالي كان حلمي ان زين يبقا ليا علشان بحبو مش زي ما انتي فاكره ان بعت بابا

سحر:-سامحيني يا بنتي ان فكرتك فيكي غلط

كاميليا:-ولا يهمك يا ماما المهم انا هروح ابارك لهم

سحر:-ماشي
…………

امنيه:-نعم عايز ايه

زين:-خاليكي هنا معايا علشان في ناس هتيجي دلوقت

امنيه:-وانا مالي بناس

زين بعصبيه:-امنيه مش عايز شغال العيال دااه

امنيه:-طيب

كاميليا:-الف مبروك يا زين

زين:-انتي ايه اللي جابك

كاميليا:-مبروك يا عروسه

امنيه:-الله يبارك فيكي

كاميليا:-ايه مش هتعارفها عليا ولا ايه يا زين

زين:-احم كاميليا باباها بيشتغال معايا

امنيه:-اهلا بيكي ……شافت كاميليا بتبص علي زين قالت:-انا هروح اشوف ماما سحر ……ومشيت

زين مساكها كاميليا من درعها جامد:-جايه ليه

كاميليا:-اااه دراعي سبني

زين ضغط اكتر:-جايه ليه

كاميليا:-جايه مع بابا و ابركلك

زين:-طيب يلا امشي

كاميليا:-ليه هو انا عمالت حاجه

زين:-كاميليا امشي

كاميليا:-حاضر بس هقعد مع ماما بس

زين:-لا ويلا خدي ابوكي وامشي

كاميليا:-لا مش همشي انت مش هتقول لعروستك انك متجواز ولا ايه

زين:-اقسم بالله لو ما مشيتي دلوقت هخاليكي تندامي

كاميليا:-حاضر همشي يا زين … باسته في خدو ومشيت

•••••••

كريمه:-ازاي وهو كتب كتابه عليها النهارده

وليد:-وبكره الفرح كمان

كريمه:-يا فرحتي اتصراف

وليد:-مفيش امل مش عارف اعمال ايه

كريمه:-اي حاجه اتصراف المهم كل الملاك دي تبقا لينا

وليد بشر:-هيحصل وحتي لو هتموت فيها

كريمه:-انت بتفضل تقول وياريت بتعامل حاجه

وليد:-صدقيني مش هسكات

كريمه:-لما نشوف

••••••

ساره:-ادم انا كلامت سما

ادم:-بجد طيب قالت ايه

ساره:-قالت لو انت عايزه بجد بيت باباها مفتوح

ادم:-طيب بعد فرح زين ان شاء الله،اعزميه علي فرح زين علشان تتعارف علي ماما

ساره بحزن:-حاضر، ربنا يقداملك اللي فيها الخير

ادم:-ياارب مش عارف اشكرك ازاي يا ساره

ساره:-مفيش شكرا بينا انت اخويا

ادم:-احلي اخت وربنا يلا انزالي

ساره:-طيب مش لازم تتعب نفسك خاليك وانا هطلع لوحد

ادم:-لا لازم اطالعك بنفسي

ساره:-طيب

•••••••

سحر:-ايه انتو مش هتنام ولا ايه تصبحو علي خير

زين وامنيه:-وانتي من اهل الخير..…امنيه كانت هتمشي

زين:-امنيه

امنيه:-نعم

زين:-مالك

امنيه:-مالي هو انا شكتلك انا عادي جدااا

زين:-طيب براحتك

امنيه:-ما هو اكيد براحتي وكل حاجه بس متقولهاش علشان مش بحبها

زين:-طيب غوري نامي بقا

امنيه:-والله انت انسان مهزاء وبارد…ومشيت

زين:-ماشي اصبري عليا بس

••••••
تاني يوم في اوضة امنيه

زين:-امنيه

امنيه بنعاس:-امممم

زين:-الساعه1 قومي علشان تجهزي نفسك

امنيه قامت:-انت ازاي تداخال اوضتي

زين:-قولتلك بلاش شغال العيال دااه ويلا قومي جهزي نفسك

امنيه:-طيب اطلع

زين:-ماشي كله ساعات

امنيه:-علي ايه ،اطلع يلااا……زين خارج وامنيه نامت

مريم وساره:-امنيييييييه

امنيه:-يخرب بيتكم في ايه هو انا مش هرتاح يا ناس

مريم:-يلا قومي يا عروسه دااه انهارده فرحك

امنيه:-مش عايزه انا عايزه انام

ساره:-يلا يا امنيه علشان زين ممكن يطلع ولو لقيقي مش قومتي هيتخانق علشان شكله متعصب

امنيه:-طيب تيجو نجيب اي حد ونجوازهالو زي الهندينا

مريم:-ههههه للاسف انتي مراته

ساره:-اااه صحيح يا مريم انتو هتجوازي امتي

مريم:-مراد كان عايز مع زين بس بعد 3 شهور

امنيه:-انا معارفش مستعجلينا ليه بلا جواز بلا قراف

مريم:-مين دي وايه فين امنيه الكيوت هما بدالوكي صح……هشوف مين بيخبط

:-انا داليا من بيتو سنتر زين باشا بعتني ليكم ودااه الفستان

مريم:-اداخالي

امنيه:-الله علي الفستان

داليا:-زين بيه صمامو مخصوص عشانك

امنيه:-ااه ماشي ……عايزه الميكب يكون بسيط

داليا:-حاضر

••••••••••

كاميليا:-ليه مش عايز اجي هو حرام لما اروح لجوزي يوم فرحه

زين:-قولتلك مش عايز اشوفك فاهمه

كاميليا:-طيب ليه

زين:-اهو كده فاهمه ولا لا

كاميليا:-طيب انا زهقانه من قاعده البيت

زين:-والمطلوب يعني

كاميليا:-بالله عليك يا زين خاليني اروح

زين:-لا………انا ماشي

كاميليا مساكت ايدو:-هاجي ،مش كفايه انك هتجواز عليا علشان خاطري

زين:-طيب تعالي بس مطوليش ومتتكلاميش مع حد في اي حاجه

كاميليا:-حاجه زي ايه يعني

زين:-علشان في ناس تعارف ابوكي و عرفين ان انا وانتي مجوازين وهيبقا عايزين يعارفه السبب فبلاش تقولي اي حاجه

كاميليا:-حاضر بس كده متحرمش منك يا احلي زين وبعدين انت مش هتعارف مراتك ولا ايه لازم تعرفني انا مين

زين بزعيق:-بقولك ايه مش عايز اشوف وشك هناك فاهمه

كاميليا بخوف:-حاضر حاضر …زين سابها وخرج
:-ماشي يا زين

••••••

كانت في الفستان شبه الحورية كان بسيط بدون اي تفاصيل منسدل بنعومة علي جسمها وشعرها الاحمر السابتو من غير اي اضافات علي ظهرها و زينته بالتاج صغير وجميل خالها شكل جميل

سحر:-بسم الله مشاء الله قمر ياروحي

امنيه:-والله انتي اللي قمر يا ماما

سحر:-ربنا يسعدك يارب يا بنتي

امنيه بهمس:-يسعدني مع ابنك يا خالتي ها

سحر:-وانتي يا ساره قمر انتي ومريم

ساره:-ربنا يخليكي يا طنط

مريم:-تسلميلي يا خالتي

سحر:-هروح اقول لزين انك خلاصتي

امنيه:-ماشي
……

زين:-اداخال

سحر:-امنيه جهزات

زين:-وانا بس دقيقه

سحر خدت منه البيبيون ربطتهاله:-مش عايزاك تزعال امنيه

زين:-ماشي

سحر:-ززيين

زين:-حاضر يا ماما

سحر:-ربنا يسعدكم يارب يلا روح لعروستك
…خارج زين وراح لـ امنيه وكان مراد وادم وصلو

زين:-احم ايه الجمال دااه

مريم:-دي امنيه مش اي حد برضو

مراد:-دي مش امنيه بس

ادم:-اااه والله بفكر اني افتح محل حلويات عشان ابيعكم واحده واحده

امنيه:-ايه داااه احنا بنتعاكس بقاا ،تبيعنا يا زبـ ـاله

ساره:-امنيه خاليكي كيوت دااه انهارده فرحك

امنيه:-انا كده

زين:-طيب يلا الناس قربت تمشي…ومساك اديها

امنيه:-انا بعارف امشي ابعد

زين:-والله قولتلك بلاش ام كلامك دااه

امنيه:-ادم حبيبي هات ايدك

ادم علشان يهرب:-لااا انا معايا ساره، يلاا يا سوسو …ومساك اديها ونزال

مراد:-يلاا يارومه

مريم:-يلا…ونزاله

زين:-يلااا

امنيه:-يلااا

ونزالوا وكان المكان جميل جدااا اجمل من اي قاعه الفيلا روعه ف الجمال و كانت كامله من مجميعوه للفرح ‏كان في ناس كتير جداا رجال الاعمال والمشاهير وكبار البلد
بدا يباركه وبدأ الحفل والاغاني الهادئة

زين:-فكيها شوية الناس هتفكرك مغصوبة عليا

امنيه:-طب مانا مغصوبة فعلا

زين بعصبيه:-يعني انا اللي هموت عليكي انا عاملت كده علشان ابوكي الله يرحمه

امنيه:-الله يرحمه،اتكلام كويس

زين:-انا كلامي كده عاجبك ولا لا

امنيه:-لا مش عاجبني و……سحر جات عليهم

سحر:-اهدو هو في ايه الناس بتتفراج عليكم

امنيه:-خاليا يسكات يا خالتي دااه بيشتمني

سحر:-انتو مش صغيرين وانت يا زين بتشتمها ليه

زين:-والله يا ماما ما حصل دي كدابه

سحر:-طيب اهدو وانت لحظ زميلاك في الشغل هنا وكله وخد باله منك

زين:-قولي لي امنيه علشان والله لو مش هتسكات هضربه قدام الكل

امنيه:-تضرب مين سمعني كده

سحر:-يالهههوي حرام عليكم اهدو الناس هتضحك عليكم

امنيه:-انا هسكات اهو

سحر:-وانت يا زين

زين:-اهو سكات………سحر مشيت
:-تعالي نرقص

امنيه:-نعاااام معاك انت لا طبعا

زين:-بصي خاليا الفراح ماشي كويس مش عايز حد يلحظ اي حاجه فـ يلاا ……وسحابها
……

مراد:-خراشي يا ناس علي مراتي القمر

مريم:-شكرا

مراد:-عقبالنا يااارب، ما تحني عليا بقاا

مريم:-هانت 3 شهور

مراد:-اااه طيب يا مريم تعالي نرقص

مريم:-يلاا
قامو يرقصو
………

كريمه:-يعني ايه مش هتقدار تعامل حاجه

وليد:-فيه حراسه كتير ومش هعارف اداخال

كريمه:-طيب هنعامل ايه انا مش عايزه الفرح يتم اتصراف

وليد بعصبيه:- انا لو في ايدي حاجه كانت عاملتها

كريمه:-كان لازم تتصرف يا وليد كده كل حاجه هتبقا صعبه

وليد:-ما انا مكنتش اعارف انو هيتجوازه وبعدين انتي المفروض كانتي تعارفي كل حاجه من ساره وتقوليلي ،دلوقتي مفيش غير حل واحد

كريمه:-اي هو

وليد***

••••••••••

ادم:-سارسور

ساره:-اففف مش احبو

ادم:-ايه هو

ساره:-اسمي ساره مش سارسور

ادم:-طيب انا احب ادلعك الله

ساره:-لا قول ساره

ادم:-انتي حلوه اووي النهارده

ساره:-شكرا عيونك احلي

ادم:-عارف ان عيوني حلوه

ساره:-طيب براحه بس

ادم:-طيب يا ساره هي سما مش هتيجي ولا ايه

ساره:-قالت انها قربت توصل

ادم:-طيب لما تيجي ابقا قوليلي

ساره:-طيب ……ومشي ادم
:-اهي جاءت …… وراحت عندها

سما:-ساره ازيك

ساره:-الحمدلله وانتي

سما:-تمام هو فين عايزه اشوفه

ساره:-يخرب بيتك ايه لبسك دااه

سما لفت:-حلو صح

ساره:-لا طبعا داااه عريان خالص

سما:-فين ادم

ساره:-اهو جاي علينا

سما:-واااوو دااه حلو اووي

ادم:-اهلا

سما:-اهلا بيك

ادم:-اتفضلي

ساره:-طيب انا هروح اشوف امنيه

ادم مساك ايديها:-لا تعالي معنا……وسحبها

ساره:-ادم سبني انا همشي

ادم:-لا تعالي معنا ……

ادم:-ماما دي سما اللي كلامتك عنها

سما:-اذيك يا طنط

سحر بصتله من فوق لتحت:-الحمدلله، نورتينا يا بنتي

سما:-دااه نورك يا طنط………سحر مشيت
:-تعال نرقص يا ادم

ادم:-لا مش بعارف

ساره:-انا هروح الحمام عن اذنكم

سما:-اتفضلي

ادم:-متتاخريش……… ساره مشيت
داخالت ساره الحمام وفضلت تعيط

ساره بصت لــ نفسها في المرايه:-طيب انا وحشه ، ليه مش شايفني، انا اللي غلطانه علقت نفسي بيها انا لازم انسها لازم انا همشي ومش هخاليها يشوفني تاني ومش هروح شقته كفايه لحد كده انا بتعب نفسي بنفسي…………وخارجت ومش شايفه عيون ادم اللي مراقبه …ادم لما شافه خارجه من البوابة خارج وراها

ادم:-ساره………ساره لما شافته جريت
وفضلت تجري وادم فضل يجري وراها

ادم بصريخ:-ساااره بصي قداامــك
وفجأه……

يتبع …………

لقراءة الجزء التالي : الجزء السادس من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

لقراءة الجزء السابقة : الجزء الرابع من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

للإطلاع علي فهرس اجزاء الرواية : جميع اجزاء رواية أمنية الزين كاملة للكاتبة هاجر حسين

جميع الحقوق محفوظة للكاتبة هاجر حسين .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى