الجزء

الجزء الأول من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

جهز فنجان القهوة الخاص بك من الآن يا صديقي القارئ حيث سنبدأ رحلتنا في عالم جميل من الخيال الواسع تأخذنا إليه الكاتبة المتألقة هاجر حسين بكلماتها الرائعة التي تتنافس فيما بينها لتخرج لنا أروع المشاعر والأحاسيس التي تجعلنا نعيش معها تفاصيل الرواية لحظة بلحظة دون ملل أو كلل وستجد نفسك في نهاية الجزء تود لو تقرأ الجزء الذي يليه من التشويق والحلاوة في الرواية ومن أبطالها، هيا بنا دون مقدمات طويلة لنبدأ بقراءة أحداث الجزء الأول سوياً من رواية أمنية الزين .

الجزء الأول من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

امنيه بدموع:-سابني ليه هو عارف انو ماليش غيرو ليه سابني ليه يا خالتي

سحر:-الله يرحمه يا بنتي انتي كده بتعذبيها بلاش عيط ودعيله خليكي الولد الصالح وادعيله واعرفي ان اي تصرف وحش بيتحاسب عليه لانه بيتحاسب علي تربيته ليكي خليكي السبب في دخوله الجنه

امنيه:-مش قادره يا خالتي مش متخايله انو خلاص مشي، هو وحشني اوي ولسه مشي وحشتني اووي يا بابا

ساره:-اهدي يا امنيه اهدي،دا انتي لسه فايقه

امنيه بدموع:-انا ماليش ضهر ماما راحت وبعديها بابا خلاص بقيت لوحدي

سحر حضنتها:-مين قال كده يا حبيبتي احنا معاكي اهو علشان خاطري كفايه بقا

امنيه:-حاضر يا خالتي

سحر:- زين و ادم تحت و ادم عايز يشوفك

امنيه:-مش هقدار اقبل حد

ادم داخل :-وعلشان كده انا جيت……ادم خدها في حضنه…اهدي يا امنيه كلنه هنموت اهدي

امنيه:-انا خلاص بقيت لوحدي

ادم:-احنا معاكي

سحر:-فين زين

ادم:-راح الڤيلا

امنيه:-مشي ده مسالش فيا

سحر:-معلش يا بنتي ممكن يكون تعبان من الشغل

امنيه:-ماشي يا خالتي خليكم معايا يا خالتي انا ماليش غيركم

سحر:-حاضر يا حبيبتي ما احنا مش بعيد عنك وهجيلك دايما

امنيه:-لا انا عايزاكي معايا هنا

سحر:-هجيلك بكره لازم نمشي دلوقت علشان الوقت اتاخر

ادم:-خاليا بالك علي نفسك علشاني اخوكي حبيبك

امنيه:-حاضر

سحر:-خاليا بالك عليها يا ساره ولو امك كلامتها كلميني

ساره:-حاضر

ادم باسه علي راسه:-يلا سلام

امنيه:-سلام

(امنيه الشناوي 22 سنه كليه هندسه عيونه سوده بيضه ملامحها هاديه شعرها احمر وطويل جدااا مامتها اتوافت وهي اللي خالتا باباها يتجوز تاني اتجوز واحده معاها ساره و وليد ومش بتحب امنيه. سحر خالتها وادم ابن خالتها واخوها في الرضاعه)

ساره:-امنيه انا هنزال اشوف ماما وانتي اقفلي الباب بمفتاح

امنيه:-طيب

(ساره بنت كريمه 19 سنه في كليه تربيه ملامحها جميله وبتحب امنيه جداا قصيره)

••••••••••••••••

سحر:-مشيت ليه يا زين

زين ببرود:-مقدرتش اشوفه ضعيفه يا امي،وبعدين هي رخمه واكيد كانه هنتخانق

سحر:-ليه يا زين كده دي حتي طيبه والله وبعدين هي مكنتشي هتتخانق معاك هي كانت هتحس ان ليها سند بعد ابوها

زين:-خلاص سيبك منها

سحر:-نسيت عمك محمد اخر مره وصاك عليها ازاي وغير ان معاك ورق الوصيه

زين:-امي انا راسي هطير مني عايز انام عن اذنك

سحر:-روح يابني ربنا يهديك

(زين الورداني 28 سنه مهندس عيونه زيتوني وجسموا رياضي وبشرتوا بيضه شخصيته قويه ومفيش بنت مشفتوش ومنجذبتش ليها)

ادم:-بتفاكري في ايه يا قمر انت

سحر:-ولا حاجه

ادم:-عليا انا برضو

سحر:- روح نام طيب

ادم بسها:-حاضر
(ادم الورداني 24سنه كليه هندسه عيونه الزرقه وملامحه جميله وبيحب امنيه جداا )

•••••••••••

:-انتي يا زفت لسه نايمه لدوقت

امنيه:-هتبداها اطلع اقتله ولا اعمل فيها ايه دي
……قامت فاتحت الباب
:-نعم في ايه يا ست بخيله

كريمه مرات ابوها:-اتكلمي كويس يا بت انتي

امنيه:-عايزه ايه

كريمه:-مفتاح عربيتك فين

امنيه:-اهو قولتي عربيتي عايزه المفتاح في ايه بقا

كريمه:-لا يا شاطره انسي انها عربيتك

امنيه:-استغفر لله العظيم انا بحترامك علشان ساره بس

كريمه:-وده احترام دااه

امنيه سبتها وداخالت الاوضه
كريمه داخالت وراها:-انا بكلام بتسبيني وتمشي ليه

امنيه:-انا مش ناقصه اطلعي برااا يلااا

كريمه بصوت عالي:-انتي بنت قليلة ادب صحيح

ساره داخالت:-في ايه يا ماما

كريمه:-هاتي يا بنت مفتاح العربيه

امنيه:-اففف لحظي ان بابا متوافي من اسبوعين انتي مستجعله اووي كده ليه

كريمه كانت هتضربه بقلم ساره مسكات اديها:-يا ماما حرام عليكي انتي بتعاملي معاها كده ليه

كريمه:-خاليكي في نفسك انتي كمان، حسابك بعدين

امنيه:-انا زهقت انتي هتمشي من هنا امتي

كريمه:-دااه بيتي

امنيه:-هههههه لا يا شيخه

كريمه:-هتشوفي يا امنيه

امنيه:-اكيد بابا عامل حسابه يلاا بقااا برااااا
طلعت كريمه

ساره:-متزعاليش يا امنيه انا معارفش بتعاملك كده ليه

امنيه:-انا مش بزعال بس بخاف انتي اللي تزعالي لما بكلام مامتك كده

ساره:-لا يا حبيبتي انا شايفه كل حاجه بعيني …انا هنزال بقا عشان متقلبش عليا

امنيه:-ماشي ……تلفونه ران
اهلا ياااواااطيه كده يا روما متساليش عني

مريم صحبتها:-والله يا امنيه ماما كلامتني وكانت تعبانه وكان لازم امشي

امنيه:-بهزار يا حبيبتي المهم طنط عامله ايه دلوقت

مريم:-الحمدلله كويسه

امنيه:-مش هتروحي الشركه ولا ايه

مريم:-لا هروح بس قوالت اطمان عليكي لاول

امنيه:-انا كويسه يا حبيبتي يلا روحي شغالك علشان مديرك ميزعقش فيكي وخاليا بالك علي نفسك

مريم:-حاضر يا قلبوشتي انتي، هشوف وقت فاضي كده وهاجي اقعد معاكي ان شاء الله سلام

امنيه:-ماشي ياروحي باي
(مريم صاحبت امنيه بتحبهاااا اووي ومعاها من اعدادي مريم عايشه هي وامها وبتشتغال ولسه بتدارس جميله جداا محجابه)
•••••؛•••••

سحر:-يلااا يا زين تعال روح معنا

زين ببرود:-لا مش هروح

سحر:-وانا قولت هتروح

زين:-عندي شغال وتقالت اووي علي مراد

سحر بزعال:-ماشي براحتك يا زين يلاا يا ادم

ادم:-يلااا يا ست الكل……

وبعد شويا وصالوا

امنيه:-نورتي يا خالتي عامله ايه

سحر:-بلاش خالتي دي وقولي يا ماما

امنيه:-حاضر يا احلا مامي انتي

ادم كتف ايده علي صدره:-وانا مش موجود هااا

امنيه:-نسيت

ادم:-نسيتي برضو يا فوزيه..هو القلب بينسي حبيبه يابت

امنيه:-يوووه متكسفنيش يا عماد يا اخويا بقي

سحر:-ايوه يا بنتي ارجعي زاي ما كانتي كلنه رايحين مش جايين

ادم:-تنزال الجامعه بقا علشان الجامعه من غيرها وحشه

امنيه:-ما انت عايز تسافر وهبقا لوحدي

ادم:-لو عايزني ابقا هنا مفيش مانع انا اصلا مش هسافر تاني……تعالي نتمشي في الجنينه

امنيه:-ماشي يلا يا ماما معنا

سحر:-لا اطلعه انتو يا حبيبتي هستناكم هنا

امنيه:-ماشي ……وخارجو

ادم:-حصل اي حاجه من مرات ابوكي

امنيه:-لا ولو حصل انا بعارف ارد عليها

ادم:-ماشي بس برضو تقوليلي

امنيه:-حاضر يا دومي هو زين مجاش ليه

ادم:- عندها شغال وكان لازم يروح

امنيه:-احسن هو اصلا حد رخم ومهزأ

ادم بصدمه:-للاسف الرخم والمهزأ وراااكى قصدي زين ……وجري

زين مساكها من شعرها:-قوليلى بقا مين الرخم والمهزأ

امنيه:-رخم ومهزأ مين قال كده

زين بعصبيه وهو بيجز على سنانه:-امنيه

امنيه بخوف منه:-نعم

زين:-قصدك انا

امنيه:-لا انا علي الواطي ادم …ادم جاء من وراها هو وسحر

ادم مساكه من شعره:-انا واطي ياااواااطيه اتفوخس عليكى ابقى ورينى مين هيجبلك شكولاته تاني

امنيه:-قلبك ابيض دااه انا بهزار

ادم:-و قلبتي قطه كدا ليه يفواز منظرك يفطس من الضحك

امنيه بزعال:- الشكولاته مالها ومال كده

ادم:-لا انا خلاص زعلان صالحيني

امنيه:-ازاي بقا انت اول مره تزعال مني

ادم:-اتصرافي بقا

امنيه قطعت ورد حمره:-يارب تعجبك

ادم حضنها:-هههه حبيبتي يا ناس انا عمري ما ازعل منك

زين بغضب:- أنا بقول أجيب أتنين لمون

ادم:-ياريت والله

سحر:-انت جيت ليه

زين:-شفتك ماشيه زعلانه فكان لازم اجي

سحر:-لا مش زعلانه يا زين روح شوف شغلك

زين:-حبيبتي انتي عارفه غصب عني

امنيه بهمس لـ ادم:-ايه دااه ده طلع رمانسي وبيقول حبيبتي وبيتكلم زينا

ادم بهمس:-يخرب بيتك اسكاتي

سحر:-عادي يا زين روح شوف شغلك

امنيه:-اااه ياريت يا خالتي علشان الجو كئيب وممل

زين بغضب:-انا قاعد علي قلبك ولا ايه يابت انتي متحترامي نفسك

سحر:-بس يا زين هي مش قصدها حاجه اسكاتي خالص يا امنيه

امنيه:-انا محترامه يا استاذ زين، احترام نفسك انت

زين قرب منها ومسكها من شعرها:-قولتلك احترامي نفسك يا امنيه

امنيه:-هو شعري مالو كله بيمسكني من شعري ليه

ادم بيحاول يبعدو:-اهد يا زين مش كده هي بتهزار

سحر مسكات زين:-ابعد طيب انتو هتعاقله امتي

زين:-يعني انتي عاجبك انها تقل ادابها معايا

امنيه:-انت اللي غلطة

سحر:-اخراسي يا امنيه وانت يا زين روح شغلك

امنيه:-حاضر

زين:-مش رايح وهقعد هنا اليوم كله كمان

امنيه:-ناس بارده معندهاش دم هقول ايه يعني

زين بعصبيه:-مش عايز امد ايدي عليكي

سحر بعصبيه:-كفايه بقا انتو مش بتسمعو

ادم:-اتهدي يا امنيه…وبلاش كلمة حاضر علشان مش بتجيب نتيجه

امنيه:-هههه ماشي تعال ادخل معايا نخاليهم يحضروا الغدا و يارب مش اشوف وش بخيله

ادم:-يلاااا يا برينسيستي……ومشيو

سحر:-هتفضل لحد امتي المعامله دي

زين:-يعني انتي مش شايفها هي

سحر:-ايه دااه حسه اني بكلم طفل

زين:-والله يا امي لو مكنتش قاعده كانت علمتها الاداب

سحر:-ربنا يهديك يا زين
………

ادم:-لسانك دا هيوديكي في داهيه

امنيه:-داهيه لمه تاخدك يبعيد🥴

ادم:-طيب ادخالي يختي عبوشكلك

امنيه كانت داخله المطبخ و ساره كانت خارجه اتخبطو في بعض والمياد ادلقت علي امنيه

ساره:-معلش يا امنيه

امنيه:-اففف يلا ولا يهمك يا سرسور

ساره:-سرسور برضو

امنيه:-ههههه خلاص يا اوزعه……خاليك يا ادم هغير هدومي وهنزال

ساره:-اذايك يا استاذ ادم

ادم:-تمام

ساره بصتله بصه طويله

ادم:-مش حرام يامحترمه انك تبصيلي المفروض تغضي بصرك ولا انتي لبسه الحجاب والفستان ده كاشكل مش اكتر

ساره:-هبصلك ليه يعني بس انا كانت هسألك سؤال بس خلاص عن اذنك……ومشيت

ادم لنفسه:-يخرب بيت جمالك ،انا كانت بقولها تغض بصره صح

امنيه:- اللي واخد عقلك

ادم:-لا مفيش

امنيه:-طيب يلااا نتغدا هنا علشان بخيله مش هنا

ادم:-طيب انا هجيبهم واجي

امنيه:-اوكي

••••••هاجر حسين•••••••

في الشركه

مراد بزعيق:-انا مش كل يوم اقولك تيجي بدري

مريم لنفسه:-يخرب بيت صوتك

مراد:-انتي اصلا مش مركزه

مريم:-احم لا معاك اخر مره ان شاء الله

مراد:-وايه الجديد ما كل يوم بتقولي كده

مريم ببتسامه مستفزه:-قولتلك اخر مره

مراد:-طيب اتفضلي علي شغلك
مريم خراجت

(مراد الدمنهوري 28 سنه مهندس صاحب رعد معا من صغره جميل و وسيم جداا)

مساك مراد الفون:-فينك يا زين مش قولت انك جاي

زين:-معلش معارفتش اجي

مراد:-طيب ادم

زين:-ومن امتي وادم وبيحب الشركه

مراد:-طيب ام الشغل هيبقا فوق راسي لحد امتي

زين:-بكره بس

مراد:-لما نشوف بقا انا زهقت

زين:-سلام

مراد:-سلام
..………
امنيه:-ماما انا عايزاكم دايما معايا

سحر:-تعالي اقعدي معنا

امنيه:-لا انتو اقعدو هنا

سحر:-لا ياحبيبتي مينفعش انا مش هسيبك لوحدك هنجيلك دايما

ادم:-بكره تروحي الجامعه

امنيه:-حاضر

سحر:-مالك يا زين ما تاكل

زين:-مفيش انا همشي

امنيه بهمس:-احسن

زين:-سمعتك علي فكره

امنيه:-وانا مش اتكلامت

سحر:-هنفضل لحد امتي كده
زين خراج

سحر:-حلو كده يا امنيه

امنيه:-انا اتكلمت طيب

ادم:-هههه يالهههوي علي البراءه

امنيه:-والله ما حد عجبني غيرك انت وعيونك

ادم:-انا بتعاكس ولا ايه

سحر بغضب:-يلااا نمشي يا ادم

امنيه:-يالهههوي انتي زعالتي مني صح

سحر:-لا يلااا يا ادم

امنيه:-والله زعالتي وانا مقدارشي علي زعالك

سحر:-واضح يا امنيه كام مره اقولك اتكلمي مع زين باسلوب احسن من كده وانتي مش بتسمعي مني

امنيه:-طيب ما انتي بتشوفي هو بيكلامني ازاي

سحر:-حاول تبقي معاها زي ادم

امنيه:-يا خالتي انتي مش بتشوفي زين بيعاملني ازاي وبعدين هو في حد زي ادم وحلوة ادم ودم ادم

ادم:-انا مش هقدار علي كده ما تجيبي بوسه

سحر:-والله انتو الاتنين تافهين ……وسابتهم وخارجه

ادم:-يخرب بيتك ………يلااا بااي

امنيه:-هههه باي يا قمر انت

يتبع … 

لقراءة الجزء الثاني : الجزء الثاني من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

للإطلاع علي فهرس أجزاء الرواية كامل : جميع اجزاء رواية أمنية الزين كاملة للكاتبة هاجر حسين

جميع الحقوق محفوظة للكاتبة هاجر حسين .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى